17 листопада в рамках відзначення Всесвітнього дня філософії та проведення V Всеукраїнської Олімпіади з філософії для школярів Київська Мала академія наук учнівської молоді спільно з Факультетом філософської освіти і науки НПУ імені М.П. Драгоманова на базі Спеціалізованої школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської та італійської мов №130 імені Данте Аліґ'єрі міста Києва (вул. Велика Васильківська, 128) провели проектний захід «Код досконалості: філософський ART-дрейф»
Відкриття заходу відбулося за участі співорганізатора Олімпіади Адаменко Надії Богданівни та директора школи Кузьменко Наталії Іванівни. Директор школи привітала учасників олімпіади та запропонувала до перегляду відео, яке було зняте учнями школи, та яке продемонструвало не лише досягнення учнів в царині вивчення італійської мови, але й дали можливість всім учасникам поринути в світ італійської культури та мелодійності італійської мови.
Лекція/Дискусія. Як вже попередньо було визначено, людина, яка живе у світі надшвидкісних інформаційних і технологічних змін, легко може потрапити у круговерть подій, що віддаляє її від достеменного відчуття себе та свого внутрішнього наповнення, а отже, і збагачення. Якщо уявити собі «прозоро-скляну» людину, то що/який зміст ми побачимо в ній? Яке місце займає мистецтво в житті сучасної людини? А якщо «скляна людина» - це та, яка виступає «незримим свідком» власного становлення, то яку частину себе вона пов’язує з мистецтвом/мистецькими практиками, культурним збагаченням? Сучасність сповнена тим, що фахівці називають «розщепленням» мистецтва й естетичного досвіду. Але, чи насправді це так? Для визначення та прояснення цих питань на розгляд аудиторії було запропоновано дві позиції, два погляди, один з яких мав характер більш філософського кшталту, а інший більш критично-мистецький. Лектори даного заходу: кандидат філософських наук, дослідник філософії та культури Постмодерну, філософії візуального – Катерина Гончаренко та кандидатом філософських наук, арт-критиком – Антон Дробович.
Катерина Гончаренко, як один зі спікерів та лекторів даного заходу, розповіла дітям про сучасну італійську філософію, а саме звернулася до одного з його найвідоміших представників, сучасного філософа – Джорджіо Агамбена. Попри те, що цей філософ прискіпливо розглядає сучасний світ та називає його «ерою порожнечі», значну увагу він приділяє вивченню людини у її взаємозв’язку з мистецтвом. Посилаючись на філософію Дж. Агамбена, та його погляди на людину й мистецтво, Катерина Гончаренко розповіла дітям про те, що насамперед, незважаючи на мистецтво та творчість, людина є такою собі «голою», і все, що вона в собі містить, це потенційність, яка завдяки культурному та мистецькому збагаченню самої людини, надає їй «людськість».Також лекторка звернула увагу учасників на те, що мистецтво в житті людини постає чимось парадоксальним: з одного боку, воно наповнює людину, збагачує її внутрішній світ, а з іншого, воно здатне спустошити, як, наприклад, це відбувається з художником, який, створюючи твір мистецтва, залишається «порожньою» людиною. В контексті даного аспекту лекторкою було запропоновано обговорення разом з учасниками «парадоксу напівпорожньої/напівповної склянки».
В своєму лекційному матеріалі «Філософія та мистецтво» Антон Дробович спробував донести до дітей ту думку, що мистецтво та філософія тісно пов’язані, оскільки, якщо мистецтво дозволяє творити, створювати та являти світові твори, шедеври, то філософія дозволяє критично переосмислювати мистецький матеріал. В якості візуального матеріалу, лектор запропонував дітям до перегляду та візуальної ілюстрації теоретичного матеріалу, переглянути окремі твори як класичного мистецтва живопису, так і сучасні твори мистецтва, так звані арт-об’єкти (наприклад, «Фонтан» М. Дюшана) та мистецькі практики (в лекційному матеріалі було представлено фото з перформансу Марини Абрамович «Ритм 0»). Лектор намагався донести до слухачів доволі важливу річ - мистецтво – це еволюція; мистецтво – це завжди зміна, рух, розвиток. Саме одним із визначальних факторів є розуміння того, що мистецтво розвивається разом з розвитком думки людини, і, навпаки, – думка розвивається разом з розвитком мистецтва. Діти із захопленням прослухали цікаву лекцію.
Майстер-клас зі створення малюнку. Концепція малюнку «Космічна Одисея». Дану частину заходу діти сприйняти з особливою зацікавленістю. В роботі майстер-класу асистувала студентка ІІ-го курсу напряму «Дизайн» Факультету філософської освіти і науки НПУ імені М.П. Драгоманова – Тетяна Гусак. Кожен школяр проявив себе як особистість. Малюнки були цікавими та неповторними. Учні уявляли власну космічну сферу, намагалися пояснити та зобразити. Політ фантазії, дивовижні ідеї, дружня атмосфера – все це сприяло зануренню в світ загадок, казки та, можливо, справжньої філософської системи. Малювання не лише заспокоює, врівноважує, навчає, а й допомагає відшукати себе, збагнути важливі деталі, які так часто ми не помічаємо в повсякденному житті.
Екскурсія містом та похід до музею. Недаремно говорять, що historia est magistra vita. Справді, яка дивовижна річ. Історія навчає, показує, виховує, формує. І тут виникає запитання – хіба лише одна історія є царицею минулого? Мистецтво є неодмінним її супутником. Мистецтво минулого – це дар, за який маємо бути вдячними минулим поколінням, які плекали та створювали таку красу. Ми це згадуємо недаремно. Школярам була проведена дивовижна екскурсія в музеї Ханенків, де учні мали змогу долучитися не лише до прекрасного, а й прослухати цікаву екскурсійну програму та зазирнути за лаштунки життя видатних людей, меценатів – подружжя Варвари та Богдана Ханенків. З кожним новим містом, з новим місцем відкривається щось нове у кожному із нас. Тож, подорожуйте, спостерігайте та прогулюйтеся київськими вулицями!
Філософський бал. Загадково, чи не так? Два слова, а скільки думок та здогадів! Що ж це було? Можливо, це повернення/оживання філософів минулого? Чи народження нових, поки що невідомих нікому мислителів? Дійсно, філософський бал – це зустріч молодих, тендітних «паростків філософії». Саме тут відбувся вечір про «нову філософію, нової філософії та для нової філософії». На балу діти мали змогу продемонструвати свої знання з багатьох предметів, оскільки на них очікував конкурсний батл, де кожен учень проявив власну інтелектуальну спритність та організованість думок.
Неодмінним елементом вечора були танці та музика, які допомогли створити атмосферу справжнього феєричного, чарівного балу. Але це ще не все! Школярі спробували себе в якості справжніх художників, талановитих та креативних дизайнерів. Діти малювали певні позначки, незвичайні рисунки на обличчях одне одного. І, звісно, серцевиною філософського балу була гра на гітарі та дружній спів. Лище справжня, щира віра та наполеглива праця творять дива! Шановні школярі, ви найкращі! Вірте, любіть, працюйте та надихайтесь! Майбутнє Філософії у Ваших руках!